لیلا رنجبریان؛ نادر رضایی؛ رسول عبدی؛ عسگر پاک مرام
چکیده
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر به تحلیلی بر فرآیند تصمیمگیری در قضاوت حرفهای حسابرسان میپردازد و در حوزه تحقیقات رفتاری در حسابرسی قرار دارد. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیلی - پژوهشی است. پژوهش حاضر روش ترکیبی است که بخش کیفی مبتنی بر شناسایی عوامل مؤثر بر قضاوت حرفهای حسابرس از طریق بررسی مبانی نظری و انجام تحلیل دلفی ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر به تحلیلی بر فرآیند تصمیمگیری در قضاوت حرفهای حسابرسان میپردازد و در حوزه تحقیقات رفتاری در حسابرسی قرار دارد. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیلی - پژوهشی است. پژوهش حاضر روش ترکیبی است که بخش کیفی مبتنی بر شناسایی عوامل مؤثر بر قضاوت حرفهای حسابرس از طریق بررسی مبانی نظری و انجام تحلیل دلفی با مشارکت 20 نفر متخصص بهعنوان اعضای پانل بود. بخش کمی نیز از طریق تشکیل ماتریس خود تعاملی ساختاری به دنبال مدلسازی ساختاری و تفسیری بود. یافتههای پژوهش: نتایج پژوهش نشان میدهد اساسیترین عوامل قضاوت حرفهای حسابرس در مدل طراحیشده، تعریف موضوع تصمیمگیری، ارزیابی، سنجش معیارهای مربوط، شناسایی راهکارها، رتبهبندی راهکارها و انتخاب بهترین راهکارها است، این عوامل شاخصهای مربوط به فرآیند تصمیمگیری در نتایج دلفی بودند. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: فرآیند تصمیم گیری در بالاترین سطح، کم اثرترین عامل بر قضاوت حرفهای حسابرس، ویژگیهای کیفی، شواهد حسابرسی، تیپ شخصیتی، نظارت حرفهای بر کار حسابرسان، نتایج روشهای حسابرسی و ارزیابی ریسک ذاتی بود.
اصغر عزیزی؛ علی اصغر انواری رستمی؛ رسول عبدی؛ نادر رضایی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: امروزه تکنیکهای حسابداری مدیریت، اطلاعات ارزشمند و مورد نیاز مدیران سازمانها را فراهم مینمایند و انتظار میرود که بر سیستمهای کنترل مدیریت مؤثر واقع شوند. هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی است که بتواند تأثیر بهکارگیری تکنیکهای مختلف حسابداری مدیریت برکارایی سیستمهای کنترل مدیریتی شرکتها ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: امروزه تکنیکهای حسابداری مدیریت، اطلاعات ارزشمند و مورد نیاز مدیران سازمانها را فراهم مینمایند و انتظار میرود که بر سیستمهای کنترل مدیریت مؤثر واقع شوند. هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی است که بتواند تأثیر بهکارگیری تکنیکهای مختلف حسابداری مدیریت برکارایی سیستمهای کنترل مدیریتی شرکتها را به خوبی تبیین نماید.روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش، کلیه شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار تهران که سهامدار عمده آنها دولت بوده و یا وابسته به دولت میباشند در سال ۱۳۹8 و نمونه آماری ۱۴۰ شرکت میباشد. ابزار اندازهگیری پژوهش نیز پرسشنامه بوده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل همبستگی و تحلیل علیّت (تحلیل مسیر) استفاده شده است.یافتههای پژوهش: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان استفاده از تکنیکهای حسابداری مدیریت توسط شرکتها اختلاف معنیداری دارد و اینکه تکنیکهای مختلف حسابداری مدیریت تأثیر یکسانی بر کارایی سیستمهای کنترل مدیریت ندارند.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: براساس این پژوهش با بهبود تکنیکهای حسابداری مدیریت، کارایی سیستمهای کنترل مدیریت نیز ارتقاء خواهد یافت. همچنین تکنیکهای موجود در طبقه کاهش اتلاف منابع بیشترین تأثیر مستقیم بر کارایی سیستم کنترل مدیریت را داشته و سایر تکنیکها به ترتیب منابع تأمین اطلاعات برای برنامهریزی و کنترل مدیریتی و خلق ارزشها میباشند.